19 april 2022
In hoeverre is een RES plan-mer plichtig
Voor het tot stand komen van de RES 1.0 was een plan-mer niet verplicht. De RES 2.0 is na het in werking treden van de Omgevingswet soms plan-mer plichtig. Dit heeft gevolgen voor de inrichting van het RES-proces, maar geen invloed op de planning en het doelbereik van de RES’en. Er zal voortaan een onderscheid worden gemaakt tussen een RES Voortgangsdocument en een RES Herijking.
Een werkgroep met juristen en beleidsexperts van Rijk, provincies, gemeenten, NP RES, netbeheerders en de commissie m.e.r. bracht een advies uit over de plan-mer plicht. De werkgroep en de input van een aantal maatschappelijke organisaties en externe deskundigen, heeft geleid tot een helder juridisch advies.
RES Voortgangsdocument
In dit document werkt de regio de voortgang uit van het realiseren van de ambities uit de RES 1.0. Deze informatie is cruciaal om te kunnen monitoren of de regio op koers ligt voor het behalen van het bod in 2030. Het RES Voortgangsdocument wordt elke twee jaar opgesteld (2023, 2025, etc.). Dit document heeft geen kaderstellend karakter en is daarom niet plan-mer-plichtig.
RES Herijking
In sommige situaties kan het nodig zijn om de plannen te herijken of om nieuwe of aangepaste kaders te stellen voor toekomstige ontwikkelingen, bijvoorbeeld omdat er nieuwe inzichten of ambities ontstaan. Dit wordt gedaan in een RES Herijking 2.0, RES Herijking 3.0, etc.. De RES Herijking heeft geen vaste ritmiek omdat het om regionaal maatwerk gaat. Dit document is in veel gevallen wel plan-mer-plichtig.
Dit is een artikel van het Nationaal Programma RES.
Kijk voor meer informatie:
>
www.regionale-energiestrategie.nl/planmerplicht